Wybór złego akumulatora
Jeśli nie posiadamy fabrycznie zamontowanego akumulatora, lecz jest on już wymieniany, to watro zwrócić uwagę na jego parametry. Bardzo często bowiem przyczyną rozładowanego akumulatora może być to, że jest on po prostu źle dobrany do wymagań danego pojazdu. W tym celu zaglądamy do instrukcji obsługi i porównujemy pojemność i prąd rozruchu. Pamiętajmy, że wartości te powinny być dokładnie takie same. Niższa pojemność od zalecanej skutkuje problemami z porannym uruchamianiem samochodu, natomiast wyższa – powoduje brak jego doładowywania i w efekcie stopniowe obniżanie sprawności.
Pobór prądu przez inne urządzenia
Powodem rozładowanego akumulatora mogą być także sytuacje, w których prąd jest pobierany w czasie postoju. Najbardziej prozaiczną przyczyną jest oczywiście pozostawienie włączonych świateł czy sprzętu audio. Dzieje się tak jednak raczej w starszych modelach, których nie wyposażono jeszcze w system przypominania o wyłączeniu świateł w czasie postoju. Jeśli jednak jakiś sprzęt jest aktywny po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, to możemy być pewni, że rano uruchomienie samochodu będzie niemożliwe. Może się też zdarzyć, że nie wiemy, które urządzenie pobiera nadmiar prądu. W takich sytuacjach należy udać się do mechanika w celu odpowiedniego zdiagnozowania problemu.
Żywotność akumulatora
Jak każde urządzenie w naszym samochodzie, także akumulator nie będzie działał wiecznie i posiada swoją żywotność. Najczęściej już po pięciu latach powinniśmy pomyśleć o wymianie akumulatora na nowy. Jednak jeśli wcześniej zaobserwujemy, że co pewien czas mamy problemy z rozruchem lub zdarzają się całkowite rozładowania, to pora na wizytę w warsztacie. Oczywiście nie każdy tego typu sygnał musi oznaczać konieczność wymiany akumulatora. Czasami wystarczą drobne zabiegi konserwacyjne, aby wszystko wróciło do normy.
Pamiętaj o czystości akumulatora
Ważnym elementem eksploatacyjnym akumulatora jest utrzymywanie go w należytej czystości, ponieważ wszelkie zabrudzenia w okolicy styków mogą powodować jego rozładowywanie. Jeśli zatem zauważymy zabrudzenia i zaśniedziałe powierzchnie w miejscach, gdzie zaciski kabli wysokiego napięcia stykają się biegunami akumulatora, koniecznie trzeba je oczyścić. Zapobiega to tworzeniu się zewnętrznej warstwy przewodzącej, która wpływa na spadek napięcia i sukcesywne obniżanie sprawności urządzenia.